8 Temmuz 2018 Pazar

Türk Sinemasında Karakter Dönüşümleri

Ertem Eğilmez sineması özellikle 70'lerden sonra sanki toplumun saflığına güvenini yitirmiş bir duyguyla hareket eder. Başlarda insanı çıldırtacak kadar masum ve iyi kalpli olan karakterler filmin sonunda kötüye dönüşmüş şekilde karşımıza çıkarlar. Kendini mağdur eden Maho'nun elinden her şeyini alarak, yediği kazıkların acısını çıkaran masum ve saf  Bilo gibi.. Salak Milyoner ve Köyden İndim Şehire gibi filmlerde de filmin başlarında saf halleriyle gördüğümüz 4 kardeşi filmin sonunda altın dolu çuval için birbirlerini kazıklayacak kadar kötü halde görürüz. Aynı alt metin aslında Erkek Güzeli Sefil Bilo filminde de karşımıza çıkar. Zaman zaman Kemal Sunal filmlerinde de bunu görebiliriz aslında.. Filmin başında her türlü tokatlanmaya maruz kalan Osman karakteri arkadaşı Şevket'le kötüleri tokatlamaya başlayınca Osman'a hiç kızmayız mesela.. Çünkü meşhur tren sahnesindeki tokatlanması sonrası ne yaparsa yapsın hep Osman'ı tutarız. Artık sıranın onda olduğunu düşünürüz. Natuk Baytan ustamızın da aslında müthiş örneklediği bir tarzdır bu. Filmin başında mağdur olan karakter sonlara doğru ne yaparsa yapsın haklı olduğunu iddia edeceğimiz noktaya gelir. Bu sinematografik dil olarak oldukça etkili alt metinlerle tanışmamızı sağlar.

Cüneyt Arkın, Fikret Hakan gibi babaların bir çok filminde başlarda türlü zorbalıklara maruz kalan kahramanlarımız filmin devamında deli gibi intikam alırken hiç şaşırmayız.. Hatta kahramanlarımızın intikamları bizi mutlu eder. "Kötü adamların" ölümü bizi mutlu eder. Oysa kahramanımız acımasız bir katildir artık..

Filmlerin alt metinlerini okumak için mutlaka filmin kötü karakterlerini de inceleyin ve karşı pencereden mutlaka bakın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kim?

Ufuk Kurt/1983/İstanbul Bağımsız, karşılıksız ve kişisel sinema anlayışıyla kendi senaryolarımı filme çekiyorum. "Ölüm Düşleri...